Napište nám

Vybíráme desky z nejzajímavějším zvukem uplynulých 12 měsíců

Petr Macháček 05. 02. 2018 Recenze a testy

  

12 měsíců | 12 vybraných desek | 12 týdnů s nejlepším zvukem

Produkčně vymazlených a profesionálně zvládnutých desek vyšla za posledních 12 měsíců spousta. Které z nich jsou ale výjimečné natolik, že vás rozechvějí už samotným zvukem? Pokud se kvalitním poslechem bavíte denně jako kluci v prodejnách a poslechových studiích Audigo.cz, budete v tom mít okamžitě jasno. Stačilo s nimi proto jednoho dne sednout a žebříček dvanácti zvukově nejvýraznějších desek posledního roku byl na světě.

  

01 | Macy Gray - Stripped (2016 / Chesky Records / FLAC 192kHz/24bit)

Kdybychom měli být suše akurátní, nevešla by se tato deska kvůli termínu vydání vůbec do žebříčku. Přitom právě ona stojí za první myšlenkou na jeho sestavení. A stojí také stoprocentně za to, aby stanula na jeho vrcholu. Od prvních vteřin poslechu je totiž v jejím případě něco nápadně jinak. Lépe, živěji a vzdušněji. Album “Stripped” totiž patří do výjimečné party živých binaurálních nahrávek, tzv. únosců. Jejich zvuk je lidskému uchu natolik blízký, že vás bez varování unese rovnou do první řady koncertu, aniž by hlava pojala jakékoli podezření z dokonalé iluze. Technicky je to šílenost, ale výsledek je zatraceně působivý a návykový. Svatý grál sluchátkového zvuku za poslední rok (a čtvrt) má tedy na svědomí Macy Gray v péči audiofilského vydavatelství Chesky Records za vydatného přispění reálné akustiky The Hirsch Center v Brooklynu.

Album bylo zaznamenáno bez ekvalizací a podobných nečistot během živého vystoupení. Na tom by nebylo nic tak extra, kdyby se vše nesnímalo na jedinou dvojici speciálních mikrofonů zabudovaných do umělé hlavy, simulující skutečné vnímání zvuku lidskýma ušima. Pokud tedy chcete okusit, kam až může zajít realistický poslech na sluchátkách a Matrix vás nevystrašil dostatečně, měli byste binaurální nahrávky definitivně vyzkoušet. Pokud nejste úplnými ignoranty, okamžitě vás dostane ohromný prostor, ve kterém se nahrávalo, a ve kterém se v tu chvíli ocitnete také vy. Uslyšíte reálné dozvuky, útlumy frekvencí, pohyby zpěvačky v rytmu, prostě vše, jako byste byli “u toho”.

Není ale vše jen prostor a šířka scény, čím jest blázen do zvuku živ. Proto si album “Stripped” hlídá i sound jednotlivých nástrojů na scéně a na dnešní poměry výjimečnou dynamiku. Počínaje metličkami na bicích, přes kytaru svíjející se vlevo a nádherně drnčící basu na opačném konci pódia, až po trumpetu, která všemu nasazuje zlatou plechovou korunu, všechno je až absurdně skutečné a znělé. Macy Gray je proto naším zvukem Nr. 1. Poslech alba “Stripped” je skutečně svátkem, který nepřestává bavit ani po roce.

Petr - Audigo | recenzent, textař, marketér

Album “Stripped” na studiovém high-end modelu Audeze LCD-X:

Jestli ujíždíte na drnčících strunách jazzového kontrabasu a husí kůži míváte kromě sexu nejčastěji při sólech na trumpetu, nemůžete jinak než slyšet “Stripped” na velkých magnetoplanárních sluchátkách. Extrémní nahrávka si žádá extrémní techniku, ale aspoň můžete říct, že i výsledek je extrémní a vpravdě nezapomenutelný. Z vlastní zkušenosti i škodolibého sledování kamarádů totiž víme, že se při prvních tónech desky ohlédnete doleva, jestli tam nestojí kytarista. Jestli tohle není audiofilské nebe, tak už nevíme, co by jím mělo být. Více se o tomto modelu dozvíte na Audigo.cz

 
 
___________________________________________________________________________________________________
 

02 | Jethro Tull - Songs from the Wood [The Steven Wilson Remix] (2017 / Rhino / FLAC 96kHz/24bit PCM)

Po fenomenálním výročním remasteru alba “Aqualung” přepracoval letos Wilson i “Songs from the Wood” a výsledek je podle mě ještě zajímavější, než v prvním případě. Krom skvělého podání prostoru a separace nástrojů je zde zachován i temný, komornější charakter původních alb, jen je všeho tak nějak víc. Je až neuvěřitelné, kolik se toho ještě na starých páskách schovávalo a co všechno čekalo na odhalení.

Steven Wilson je tak díky svému remixu v našem žebříčku už podruhé. A kdo zná precizní zvuk jeho sólovek, vystopuje jeho rukopis okamžitě také v mixu “Songs from the Woods”. Remix je extrémně čistý, dokonale odděluje nástroje a dopřává jim navíc zvláštní vzájemné interakce, které jsou pokaždé nové a sexy. Původně jsem si říkal, jestli takový přístup nebude u Jethro Tull trochu “přes zuby”, ale opak je pravdou. Wilson podle mě posunul geniální nahrávku druhého tisíciletí naprosto profesionálně a přitom citlivě do tisíciletí třetího.

Album tak sice zůstává obsahem velké retro, ale zvukem dokáže pobláznit i na moderních high-end aparaturách nebo sluchátkách, které bývají dosti přísné na nedostatky masteringu. Tady totiž žádné nejsou a zůstává jen vyčištěná analogová radost, kterou můžete bez obav zesilovat až do rudých čísel. Kdo by to ale dělal, když už při klidném poslechu mají struny takové kouzlo, vokály jiskru a bicí ten nezaměnitelný šmrnc sedmdesátek.

Karel - Audigo | prodavač v Praze, recenzent

Songs from the Wood v podání profesionálních in-ear monitorů Shure SE535:

Profesionální muzikantské in-eary Shure SE535 se pro kytarovou hudbu narodily. Jsou navíc známé tím, že dokáží z nahrávky vytáhnout i vyloženě okrajové nuance, které by jinak zapadly. No a když už si s remixem dal Wilson takovou práci, proč to celé kazit sluchátky, které by polovinu složitě oprášených maličkostí necitlivě přešly mlčením. Kdepak, SE535 a zvuk Jethro Tull si jdou vyloženě na ruku, tak proč si dělat násilí. Více se o tomto modelu dozvíte na Audigo.cz

 
 
___________________________________________________________________________________________________
 

03 | La La Land - Soundtrack (2016 / Interscope Rec. / FLAC 44kHz/24bit)

Když jsme sestavovali tento žebříček, věděli jsme, že v něm musí být i nějaký Soundtrack. Čekali jsme ale spíš něco klasického a mohutného, jako byly třeba Star Wars - The Force Awakens (rok 2015). Nakonec ale všem ukázal záda muzikál La La Land. Album nominované na letošní Grammy je totiž mistrovsky zvládnutou prací nejen skladatelsky, ale i technicky. Z velké části se nahrávalo v Sony Pictures Studios, což je samo o sobě zárukou vysokého standardu - ostatně na témže místě byl zaznamenán také zmiňovaný soundtrack Star Wars VII, který patří mezi zvukově nejvýraznější nahrávky svého druhu. Velkou zásluhu na výsledku má však rozhodně i studio The Bakery, kde probíhal mastering pod vedením Erica Boulangera. Stejný chlapík v poslední době hlídal i zvuk nové Diany Krall, zvukově ceněnou novinku Manchester Orchestra nebo soundtrack Blade Runnera 2049.

La La Land jsme ale rozhodně na bednu nevytáhli jen pro jeho nasbíraná ocenění a velká jména. Kromě výjimečné hudby je především ukázkou absolutně dokonalého zvládnutí zvuku napříč několika žánry. Ať už se nad scénou rozmáchne velký orchestr nebo přihlížíme jazzovému vystoupení v zakouřeném klubu, zachovává si zvuk neustále odpovídající atmosféru a zůstává opravdu velmi uvěřitelný. Jako třeba v úvodu skladby “Planetarium”, kdy skoro nedýcháme, abychom nekazili doslova pohádkově křehký instrumentální úvod. V tu chvíli prostě slyšíte, jak se i samotné nástroje chvějí. Přijde vám to málo? Potom možná nejsme na stejné vlně, protože podle nás tvoří právě tyto maličkosti duši celé produkce, bez níž by deska nikdy nebyla osobitá ani pamětihodná.

Zvukově nabízí soundtrack vlastně všechno, co si od podobné nahrávky můžete přát. Dokonale přehledný a propracovaný mix, nápadně živě prezentované vokály i pohlcující hloubku a celkový prostor. Jednotlivé nástroje dostávají v každém okamžiku veškerý potřebný prostor. Když je potřeba, vystupují do popředí, a když jejich čas končí, ustupují zase skromně zpět. Nemůžeme si pomoct, ale La La Land představuje po všech stránkách velké mistrovství.

Petr - Audigo | recenzent, textař, marketér


Muzikál v podání studiových sluchátek Audio-Technica ATH-R70x:

Našel jsem sluchátka, k nimž se bezchybné a velmi jasné ladění desky hodí naprosto bez výhrad. Audio-Technica ATH-R70x, dokonalý nástroj pro studiový mastering i náročnější domácí poslech. Nemíchali na něm náhodou i celý soundtrack? Vokály, smyčce, divoké žestě i jazzové výlety s nimi totiž znějí naprosto čistě, medově a přitom bez pošlapání atmosféry nebo deformace prostoru. Před laděním i konstrukcí R70x musím po čase zase jedině smeknout. Více se o sluchátkách dozvíte na Audigo.cz

 
 
 
___________________________________________________________________________________________________
  

04 | Clarinet Factory - Meadows (2017 / Homerecords.be / FLAC 44kHz/16bit)

Nejvýše umístěná česká nahrávka! A nejen to. Album “Meadows” je odměnou a lahůdkou pro všechny, kteří si umějí užít precizně sejmutý zvuk dechových nástrojů. Je přitom jedno, jestli máte dovoleno zbořit okolní zástavbu domácí aparaturou nebo zvolíte naprosto intenzivní kontakt se zvukem v podání sluchátek a jejich těžce zkoušených měničů. V obou případech totiž dostane vaše milovaná technika zabrat. Budete potřebovat velkou kontrolu nad basovým pásmem i rychlou reakci na každou molekulu vzduchu, která proletí tělem klarinetu.

Nahrávalo se ve špičkovém studiu SONO a na výsledku je to znát. Počínaje záznamem, přes míchání až po mastering si každý kousek zvuku nese svůj profesionální podpis. Je jen škoda, že se nám v ČR nepodařilo sehnat nahrávku v HiRes, ale pouze klasický FLAC. I tak je ale dynamika zvuku vynikající a preciznost ukázková.

Petr - Audigo | recenzent, textař, marketér

Co nám o nahrávání alba prozradila kapela a Michal Vaniš ze studia SONO:

Jindřich Pavliš, kapelník Clarinet Factory: Analogový pult a velké prostory studia SONO s přirozenou akustikou v odříznutém studiu u lesa pro nás byly nejlepší možnou variantou pro natáčení všech posledních alb. Tentokrát jsme se ještě více snažili zaznamenat vše při společném hraní, včetně zpěvu. Za pomoci různých tabulí, paravánů, oddělených kukaní a lesu mikrofonů jsme základ alba vytvořili live a takřka bez kliku. No a pak následovaly editace, doplňování dalších vrstev, přizvaní hostů, ale základem je opravdu syrová live kapela Clarinet Factory. Zásadní podíl na výsledném zvuku mají zejména tři pánové ze studia Sono: Milan Cimfe (recording a edit), Michal Vaniš (rec., edit a mix) a Pavel Karlík (final mix and masterring).

Michal Vaniš, Sono Records, recording a mix: Myslím, že zásadní podíl na zvuku této desky má týmová práce, kterou jsem vnímal mnohem víc než u jiných projektů. Na desce se od natáčení až po mastering vystřídal vlastně celý tým studia SONO. Dobrodružstvím byla i “korespondenční" spolupráce s Joe Achesonem, který na dálku doplňoval skladby svými ambientními loopy a někdy tím nečekaně ovlivňoval další vývoj mixů. Zásadní byly i poslechové schůzky s hudebníky a producentem Honzou Muchowem před každou další fází míchání. Kvalitní technické zázemí je tedy důležité, ale nakonec jsou to lidé, kteří dělají rozdíl mezi deskou dobrou a výjimečnou.

Nástroje byly snímány ve velkém sále kvalitními mikrofony včetně lahůdek Neumann U47 a U57. Použity byly preampy Neve a lampové Karlíky vlastní konstrukce. Ze sluchátek jsem tentokrát využil kupodivu nejvíc obyčejné Apple Earpods, když jsem při běhání přemýšlel o dalším postupu práce v mixech. Jinak s oblibou používám Sennheiser HD 280 PRO.


Album “Meadows” v podání otevřených in-ear sluchátek Audeze iSINE 20:

Tady jsme šli jednoznačně na jistotu. Nechtěli jsme riskovat drkotání zubů ani rozklepaná kolena běžných sluchátek a vsadili jsme na náš Star Trek model s magnetoplanárními měniči. Proč? Protože ani v nejtěžších životních chvílích nezkresluje! A poslouchat tuhle precizní nahrávku se zkreslením, to prostě nechcete. Naopak potřebujete kontrolu a schopnost zahrát bas bez jakéhokoli balastu okolo. Vždycky jsme říkali, že umí iSINE vykreslit texturu zvuků, jako když dáte povrch smyčce pod mikroskop. Najednou je jasné, jak každý jednotlivý zvuk vznikl. Je mechanický a zatraceně věrný. Takhle chcete slyšet “Meadows”. Více se o modelu iSINE 20 dozvíte na Audigo.cz

 
 
___________________________________________________________________________________________________
 

05 | Kaitlyn Aurelia Smith - The Kid (2017 / Western Vinyl / CD, 2LP)

Není pod ní podepsáno žádné věhlasné studio, ani není dílem hudební legendy. Přesto jsme jí neodolali a na naší nástěnce výběrového zvuku pro ni rezervovali místo na prahu první pětky. “The Kid” je totiž ryzí sluchátkovou nahrávkou. Její tajemno nerozpletete za pomoci výkonu ani dunění velkých beden. Podobně delikátní záležitost vyžaduje speciální zacházení a péči dobrých sluchátek, které nehodí desku na gril jako kus masa, ale udělají z jejího poslechu osobní rituál.

Věnujte Kaitlyn ticho i čas a ona se vám kromě skvělého ambientu odmění také výjimečným kouzlením se zvuky, které se budou mezi oběma kanály prolínat, jako kouř z cigaret nad popelníkem. Tohle vám prostě akustika místnosti zatají, víme to. Naopak sluchátka nechají zvuky volně poletovat prostorem z jednoho rohu místnosti do druhého a dovolí ozvěnám Kaitlynina hlasu, aby se od okrajů scény odrážely zpět k vám.

Jestli se vaše sluchátka nebojí basů, bude mít poslech navíc ještě jedno kouzlo. Album sice stojí na vrstvení ambientních zvuků a efektů, kterým často podléhají i vokály, ale na úplně opačném konci spektra je tu stále dostatečně hutná basová linka, která umí s dobrým vybavením slušně zatemnit mysl. Těžké dunivé kroky jsou jasným protipólem pro všudypřítomné cinkání, odlesky a záblesky, kterými je propletena hlavní vrstva alba “The Kid”. Zapadněte se sluchátky do křesla, nalaďte Kaitlyn a zažijete jeden velký zvukový rauš.

Honza - Audigo | manager prodejny v Praze


Album “The Kid” v podání studiových sluchátek Audio-Technica ATH-M40x:

Pro poslech tajemného ambientu s nepravidelně tlukoucím srdcem bereme do ruky studiová sluchátka Audio-Technica, konkrétně M40x. Říkali jsme si totiž, že pro skutečně silný zážitek budeme potřebovat dobrou izolaci od okolí a záběr už od nejhlubších basů. M40x zvládají oba úkoly s prstem v nose a nechávají tím atmosféru desky působit v neředěné podobě. Bas v jejich podání s jistotou zatřese vědomím, aniž by ztratil přehled o všech detailech, prohánějících se prostorem. Více se o tomto modelu dozvíte na Audigo.cz

 
 
___________________________________________________________________________________________________
 

06 | Květy - Komik do půl osmé (2017 / Indies Records / HiRes FLAC)

Čím víc Komika poslouchám, tím výš ho v našem žebříčku tlačím. Jeho finální ladění má neskutečnou šťávu a posouvá samotný obsah desky o level výš. Produkce je dokonale čistá, vypiplaná a dost odvážně si pohrává i s rozmístěním zvuků do obou kanálů. Snad ještě zajímavější je ale to, jak přirozeně propojuje zvuk živých nástrojů s klávesami a elektronickými samply tak, aby se navzájem nejen doplňovaly, ale i obohacovaly.

Nahrávka skvěle prověří především schopnost systému zahrát opravdu z hloubky bez nutnosti vytahovat basy nad okolní terén. Jestliže to vaše sluchátka nebo bedny umějí, zboří vás album návykovou kombinací plného a přitom velmi jasného zvuku. V případě desky “Komik do půl osmé “ prostě platí více než kde jinde, že už samotný zvuk dělá pro výsledný dojem z desky obrovský kus práce.

Petr - Audigo | recenzent, textař, marketér

Co nám o nahrávání řekl zvukař Ondra Ježek ze studia Jámor, který desku také mixoval:

Na albu najdete hodně osmdesátkových motivů, jak ve smyslu hudebních postupů, tak i po stránce zvuku. Kromě tradiční klávesové výbavy Květů (basy hrají většinou z Microkorg X, melodické linky z Yamahy PSS) přišlo ke slovu třeba i Casio CZ1000. Mix desky je zcela záměrně dost rozházený do stran. V podstatě se v jednom kanále odehrávají úplně jiné věci než v tom druhém. Často dokonce používám i tvrdě panované monofonní hally a vše tak nakonec spojuje jen vokál a basa, což může vést při poslechu na sluchátkách k docela zvláštním pocitům.

Pokud jde o sluchátkovou výbavu, tak jsme při nahrávání používali hlavně referenční Beyerdynamic DT770, Sennheiser HD25 a hodně i Superlux 660, u kterých tolik nepláču když muzikantům upadnou na zem. Na mix potom používáme hlavně AKG 141 ale preferujeme verzi MKI, protože u MKII je už slyšet taková nepříjemná boule na nižších středech.


Album Komik do půl osmé v podání profi legendy Sennheiser HD25:

Sluchátka kapela používala i během nahrávání a my jen potvrzujeme, že si s laděním desky dokonale rozumí. Nemohou sice tolik kouzlit s prostorem jako velké otevřené modely, ale na rozdíl od nich má jejich bas ten správný “kick” bez sklonů k hučení, což je pro požitek z Komika naprosto zásadní. Celkovou vyváženost a kontrolu už prověřily stovky studií a DJs, takže nemáme důvod cokoli dodávat. Legenda mezi legendami. Více se o tomto modelu dozvíte na Audigo.cz

 
 
___________________________________________________________________________________________________
  

07 | R.E.M. - Automatic For The People 25th Anniversary (2017 / Craft Rec. / Blu-ray Audio)

Legenda po stránce hudební i zvukové, to je slavná “automatika” od R.E.M. Co ale dělá deska z minulého století v žebříčku aktuálních zvukových es? Inu, boduje v něm a to díky novému mixu, který jako jeden z prvních na světě využívá pro hudební nahrávku systému Dolby Atmos. Za celým projektem stojí vydavatelství Craft Recordings, ale především původní producent Clif Norrell a mistr zvuku Scott Litt, kteří na remaster dohlíželi v luxusních hollywoodských Capitol Studios (Diana Krall, Gregory Portet, Imagine Dragons, Daft Punk) stejně jako na nahrávání prvního masteru alba v devadesátých letech.

Ve zvuku této desky najdeme snad milion věcí, o kterých by se dalo mluvit s nadšením a respektem zároveň, ale s ohledem na nový mix nás zajímá především prostor, ve kterém se celé představení odehrává. Zvuk je dokonale plastický, vyplňuje prostor kolem posluchače a už tak výjimečný poslech mění na malý svátek. Pokud máte doma správný zesilovač a dostatek beden (ideálně i ve stropě), ocitnete se ve virtuálním světě, který byl dosud vyhrazen pouze milovníkům filmů. Ani se sluchátky však nepřijdete zkrátka. Stačí mít po ruce model, který netlačí vše na osu před váš nos a nabídne dostatečně širokou scénu, do které jednotlivé nástroje rozmístí.

Zvuku i celé produkci byla skutečně věnována obrovská péče, což dokazuje hned první skladba “Drive”. V jednom koutě pokoje drnká kytara, v druhém si vrní basa, a když se přidají brilantně sejmuté bicí s cinkajícím činelem, člověk má dojem, že je to krása sama o sobě a víc vlastně není potřeba. Jenže potom se z ničeho nic nad celou scénu vznese elektrická kytara a spolu s ní smyčce, které osvítí prostor kolem a my zjistíme, že se vše odehrává v mnohem větším prostoru, než jsme v počátečním přítmí odhadovali.

Michal - Audigo | manager prodejny v Brně

Album Automatic For The People v podání sluchátek Jays u-JAYS:

Nad tímto výběrem jsme strávili celkem hodně času, ale jakmile jsme dali na uši v podstatě mainstreamové u-JAYS, bylo najednou rozhodnuto. Zmizely všechny neduhy poslechu jiných modelů a zůstal jen tonálně čistý, rychlý a přitom stále neuvěřitelně živý a zábavný poslech, který si tahle legendární deska zaslouží. Basům v jejich podání nechybí prezence ani říz, středy nemají nádech plastového kelímku a detaily, ty mají správnou jiskru k zažehnutí velké radosti z poslechu. Více se o tomto modelu dozvíte na Audigo.cz

 
 
___________________________________________________________________________________________________
 

08 | Jablkoň - Dýchánek (2017 / Galén / CD)

Dokonale autentická nahrávka, které uvěříte nejen každý tón, ale i každé slovo, zadrhnutí o strunu a dokonce i úsměvy protagonistů, které přitom vůbec nevidíte. Nahrávalo se v prostorném studiu 3bees a na výsledku je to opravdu znát. Akustický charakter tohoto prostoru totiž pozvedl přirozenost nahrávky, zatímco vliv techniky ukryl hluboko pod povrch. Dýchánek je tím druhem desky, který sluchátka na limitu neprověří, ale je určitou klidnou odměnou těm, kteří už mají zvuk krásně vyladěný. Ti už totiž nemusejí “hledat a analyzovat”, ale jednoduše si užívají občasné “trhání strun”, perkuse hrající s akustikou místnosti a v prostoru nádherně lokalizované nástroje i vokály.

Petr - Audigo | recenzent, textař, marketér

Co nám o nahrávání řekl Adam Pakosta ze studia 3bees:

Zadáním kapelníka Michala Němce bylo, že z nahrávky nesmí studio příliš “smrdět”. Rozumějte tomu tak, že mělo vše zůstat pokud možno co nejvíce přirozené. Tomu jsme tedy přizpůsobili natáčení. Naše studio má k dispozici velký, příjemně znějící sál s parketami a obrovskými okny, který nás přímo vybídl k natáčení způsobem “všichni najednou”. I proto na desce zaslechnete sem tam zavrzání parket, či promluvu nedočkavých a někdy i neposedných muzikantů.

Protože byl každý muzikant zároveň zpěvákem, použili jsme velký počet dynamických zpěvových mikrofonů. K charakteru nahrávky nejvíce přispěly dva páry velkomembránových kondenzátorových mikrofonů (AKG C414 a AT 4050), vzdálených asi dva metry od kapely. Při mixu bylo největší výzvou vypořádat se s přeslechy. Při nahrávání tolika muzikantů najednou je téměř nemožné zařídit, aby se například zvuk kytary dostal pouze do mikrofonu, umístěného u samotného nástroje. Kytara se samozřejmě otiskne i do dalších, například zpěvových mikrofonů a to ovlivňuje výslednou barvu nástroje. Ukočírovat míru přeslechů tak, aby zněl výsledek příjemně, to byl pro mě nakonec ten nejtěžší úkol

Pro mix a finální mastering byla použita také sluchátka Beyerdynamic DT990 PRO:

A tak jsme si řekli, že si na nich poslechneme desku taky, abychom slyšeli zhruba to, co pánové ve studiu. Vybíráme “Rút” a slyšíme, jak akustika studia krásně hraje spolu s kapelou. Vnímáme přesnou polohu štěrchání, jasně cítíme úder ruky do ozvučnice “bedýnky” a před očima vidíme všechny hlasy, které se zapojily do zpěvu. Právě kvůli těmto maličkostem a opravdovostem je zvuk desky tak výjimečný. Více se o tomto modelu dozvíte na Audigo.cz

 
 
___________________________________________________________________________________________________
 

09 | Steven Wilson - To The Bone (2017 / Caroline / Vinyl, Blu-ray DTS)

Steven Wilson není ve světě HiFi a špičkového zvuku žádným novým jménem. Jeho prog-rockové nahrávky platí za referenční už nějakou dobu a ani novinka nepůsobí, že se na pobyt ve studiu museli skládat solidární fanoušci. Ve skutečnosti se nahrávalo hned ve třech studiích a další dvě měla na starosti produkci a mix. Samotné míchání si pohlídal Wilson sám. Finální mastering potom svěřil do nejpovolanějších rukou londýnských Metropolis Studios, z jejichž dílen už vzešly stovky opravdu velkých nahrávek (v poslední době Ed Sheeran, Hidden Orchestra, Gorillaz, Pet Shop Boys a další).

To The Bone představuje jednu z mála moderních nahrávek, které ve své digitální podobě neztrácejí oproti vinylu téměř nic na své vynikající dynamice. V DTS mixu na Blu-ray – což by měl být v podstatě studiový master – je výsledek dokonce zcela srovnatelný s vinylem. Pokud si tedy nepotrpíte na gramofonový rituál, nebudete v případě této desky o nic ochuzeni. Naopak! Ze židle vás rychle srazí čistota, jas a preciznost, se kterou byly jako jemné otisky prstů jednotlivé nástroje sejmuty. Přesně tak má fungovat moderní rockový zvuk pro náročné. A Wilson ho prostě umí.

Podobná nahrávka bývá hlavně pro sluchátka často oříškem, protože si na jednu stranu žádá maximální tonální čistotu, velkou dynamiku i rychlost, ale přitom nemá ráda příliš odměřený a technický přístup. Analytické modely tak často selhávají, zatímco ty dostatečně přesné a zároveň muzikální vyvolávají husí kůži a dojem bezprostředního kontaktu s nahrávkou.

Karel - Audigo | prodavač v Praze, recenzent


Album To The Bone v podání profesionálních in-ear sluchátek Shure SE215:

Samotná nahrávka je absolutně precizní a technicky vybroušená. Proto není nic lepšího, než ji prohnat naopak velmi analogovými, muzikálními a ve všech pásmech opravdovými in-eary Shure SE215. Je to sice základní model celé řady, ale jen málo kdy ho vyvedete svým hudebním výběrem z konceptu. Je to přesně ten model, který lehce brousí ostré hrany, ale přitom nic nezastírá, nedobarvuje, ani se na desky nedívá skrze mikroskop. Pro podobnou hudbu ideální volba. Více se o tomto modelu dozvíte na Audigo.cz

 
 
___________________________________________________________________________________________________
 

10 | Primus - The Desaturating Seven (2017 / ATO Records / CD)

Vybrat podobnou nahrávku mezi zvukově výjimečné desky je mírně řečeno odvážné. Ale jen do chvíle, než se poprvé rozvlní struny Claypoolovy baskytary. V tu chvíli se deska stává benchmarkem rychlosti, kontroly a prokreslenosti basů. Z vysoka přitom kašle na jakékoli nálepky ve stylu HiRes. Zůstává raději příjemně analogová a místo detailů vyzdvihuje co nejlepší věrnost a charakter. Jinými slovy se její zvuk dokonale hodí k obsahu desky, přístupu kapely i náladě, kterou má tento progresivní skřet vyvolávat. Ostatně zvuk si ohlídal ve vlastním nahrávacím studiu Rancho Relaxo sám baskytarista a frontman kapely Les Claypool.

Celý mix samozřejmě není jen o drnčení basových strun, ale jestli má něco prověřit schopnosti vašeho domácího audio systému, bude to právě jejich výjimečný zvuk. Měniče s pomalou odezvou to mohou rovnou zabalit, stejně jako systémy se zbytečně zvednutými basy. Podobné vlnobití zvládnou bezchybně opravdu jen sluchátka a bedny, jejichž bas má naprosto přirozené tělo, ale zároveň dostatečnou kontrolu, aby veškeré to chvění strun pobral. Jestli zavřete oči a nevidíte před sebou kmitající struny, je s vaší audio výbavou něco špatně.

Vzít v dnešní době basovou linku a postavit ji do samého středu zvukového mixu jako svatý grál, to je už samo o sobě důkazem odvahy a jasné experimentátorské vize. Primus v roce 2017 dokazují, že takovou vizi mají a to nejen hudebně, ale i produkčně a zvukově. Vzácný ostrůvek analogové rafinovanosti je na světě.

Karel - Audigo | prodavač v Praze, recenzent


Basové linky v podání in-ear monitorů Audio-Technica ATH-E50:

Abychom úplně nezničili analogové ladění desky a zároveň neposlouchali jen neurčité basové bláto, používáme nejraději profesionální in-eary ATH-E50 s velmi nenuceným basovým projevem a zároveň dostatečně jasnými obrysy všech nástrojů. Určitě bychom našli i preciznější skalpely, ale těmi bychom nahrávku akorát tak nakrájeli na plátky pod mikroskop. Takto zůstáváme krásně sladění s povahou nahrávky a přirozenost je stále dominantou celého mixu. Více se o tomto modelu dozvíte na Audigo.cz

 
 
 
___________________________________________________________________________________________________
 

11 | Arca - Arca (2017 / XL Recordings / FLAC)

Venezuelan Arca a jeho znepokojivý sonický teror nemůže v našem výběru chybět. Na letošním albu navíc poprvé slyšíme i jeho vlastní vokály, díky nimž dostává novinka a vlastně i její zvuk další zajímavý rozměr. Smíchání a uhlazení zvuku měl za úkol Matt Colton z uznávaného a agilního studia Alchemy Mastering. Okamžitě tak můžete stopovat odkazy na extrémně povedené a ceněné mixy Flume a FKA Twigs z minulých let.

V praxi se Arca spolehlivě postará o to, že si své bedny i sluchátka otestujete hezky v plném rozsahu od nejhlubších basových poloh přes vysloveně detailně nasnímané vokály až po milion odrůd chrastění, vrzání a pískání. Nahrávka je navíc cenná tím, jak dokáže ohromné množství motivů zvukově kombinovat a vrstvit, aniž by ztrácel výsledný mix přehlednost a precizní lokalizaci. Právě v tomto ohledu patří album Arca k nejlepším nahrávkám roku 2017.

Dynamika nahrávky je překvapivě dosti nízká, ale při poslechu podobného žánru je to prakticky jedno. Nejde dokonce ani o rychlé reakce reproduktorů nebo dokonalou neutralitu podání, ale spíše o schopnost obsáhnout ohromně širokou paletu frekvencí bez toho, aniž by se systém v každém větším extrému zadýchal. A samozřejmě jde také a hru prostoru, hloubku nahrávky a dokonalou lokalizaci miliardy zvuků v prostoru, aniž by se musely prát o místo na slunci. S dobrou výbavou ale budete mít dojem, že se celá hra neodehrává v místnosti, ale spíše na obřím stadionu, který je právě svědkem unikátního barevného představení.

Petr - Audigo | recenzent, textař


Album Arca v podání legendárních otevřených sluchátek Grado SR80e:

K extravagantní nahrávce patří extravagantní sluchátka. Chceme si maximálně užít vjem z prostorovosti desky i veškerá drobná stereofonní kouzla, a proto volíme otevřenou domácí legendu z USA, Grado SR80e. Přicházíme tak sice o kousek subbasových orgií, ale celkový magnetismus poslechu naši oběť snadno vynahrazuje. Živost celé desky je v tu chvíli neuvěřitelná a člověk se stává během chvíle její součástí. Více se o tomto modelu dozvíte na Audigo.cz

 
 
___________________________________________________________________________________________________
 

12 | Depeche Mode - Spirit (2017 / Mute Records / Vinyl)

V roce 2017 se Depeche Mode vrátili do svého oblíbeného studia Santa Barbara Sound Design a nahráli desku, která letos rozezněla největší HiFi výstavu v Praze a právem tak otevírá naši dvanáctku desek s výjimečným zvukem. O finální mastering se postarali v Jungle City Studios, kde se ladil zvuk také pro nejnovější alba Lorde, Beyoncé nebo Pharrella Williemse. Smetánka tedy evidentně míří pro zvuk do studií Jungle City a na výsledném zvuku alba Spirit je to znát.

Produkce je temná a čistá jako lakovaný povrch piana. Hned úvodní skladba otestuje stabilitu sluchátek i reproduktorů v subbasovém pásmu a zároveň odhalí, jak si systém poradí s nejvyššími frekvencemi. Cinkající efekty totiž nádherně jiskří vzduchem, ale pokud máte systém přehnaně vysazený na detaily, můžete se o ně také klidně říznout. Nahrávka naopak není příliš citlivá na ladění středů. Ty totiž nenápadně vyklízejí pole basové a výškové složce. Logicky se o to více čaruje s celkovou lokalizací zvuků, velikostí prostoru i oběma kanály. Člověk má dojem opravdu velké vzdušnosti, Dave Gahan nám rozhodně nestojí centimetr před obličejem a použité efekty dodávají desce plasticitu ve všech osách poslechu - tedy v šířce i hloubce.

Škoda jen, že se nepovedlo vynikající dynamiku vinylu přenést také na CD nebo alespoň 24bitový Flac. Kdo ale vládne gramofonem, užije si desku skutečně maximálně.

PetrM - Audigo | recenzent, textař


Album Spirit v podání studiových sluchátek Beyerdynamic DT990 Pro:

Abyste si desku užili se sluchátky stejně jako na pořádných bednách, budete potřebovat plnotučný bas a nejlépe otevřenou konstrukci, která nechá dostatečně vyniknout prostorové podání desky. Letitá studiová klasika Beyerdynamic je pro tento úkol skvělým nástrojem. To že trochu šetří na středech v tomto případě absolutně nevadí, za to je k nezaplacení její plný basový základ, celkově hřejivější podání a lehce vytažené výšky, které dodají poslechu tu pravou šťávičku. Depešáky totiž určete nechcete konzumovat nasucho... Více se o tomto modelu dozvíte na Audigo.cz

 

Audigo.cz, 2017