NAVIGACE: Recenze a testy » Vybíráme otevřená sluchátka kolem 4.000 Kč

Vybíráme otevřená sluchátka kolem 4.000 Kč




Jedním z nejčastějších přání našich zákazníků jsou otevřená sluchátka kolem 4.000 Kč. Shodou okolností je to také hranice, od které většinou přestáváme poslouchat hračky a dostáváme do ruky opravdové profi nástroje. Který z nich je ale na trhu aktuálně nejlepší? A který je určený komu? Nejen to by měl zodpovědět následující srovnávací test, do kterého jsme vybrali pro někoho možná až příliš pestrou pětici více či méně obvyklých kandidátů.

Klasické studiovky zastupuje nezničitelný Beyerdynamic DT 990 PRO a jediný polootevřený model v testu, AKG K 240 MKII. Za “domácí” nastupuje vzdušná Audio-Technica ATH-AD500x, on-ear klasika Grado SR80e a circumaurální Sennheiser HD 558.

 

AKG K 240 MKII

Polootevřená, 15 - 25.000 Hz, 91 dB, 55 Ω, 240 g, 2 odpojitelné kabely.

Grado SR80e

Supraurální náušníky, 20 - 20.000 Hz, 99.8 dB, 32 Ω, čtyřžilový OFC kabel.

Audio-Technica ATH-AD500x

Měniče 53 mm, CCAW vinutí, 5 - 25.000 Hz, 100 dB/mW, 48 Ω, 235 g, kabel 3 m.

Sennheiser HD 558

Rozsah 15 - 28.000 Hz, 112 dB/mW,
50 Ω, zkreslení <= 0,2 %, 260 g, odpojitelný OFC kabel.

Beyerdynamic DT990 PRO

Rozsah 5 - 35.000 Hz, 96 dB, 250 Ω, zkreslení < 0,2 %, 250 g, spirálový kabel.

 

Design, konstrukce a výbava

AKG K 240 MKII  |  Kdo by neznal klasické studiovky AKG. Zvenčí polootevřené mušle se spoustou stříbrných kružnic, zevnitř circumaurální náušníky se dvěma druhy potahů v balení. Vybrat si můžete mezi více izolující koženkou a vzdušnějším semišem. Velmi univerzálně je řešeno výkyvné zavěšení mušlí, které můžete naklánět do všech směrů a snadno tak najdete ideální polohu.

Celá konstrukce je především funkční a odolná. Designová stránka skutečně není tím podstatným. Flexibilní most se snadno ohne pro poslech jedním uchem a jeho velikost se nastavuje automaticky. Každodennímu používání je uzpůsoben také odolný kabel a především jeho masivní a lehce nevzhledné napojení pomocí mini XLR. Občas mám dokonce problém kabel odpojit i ve chvíli, kdy se o to snažím. Drží tedy opravdu dobře. V balení najdeme hned dva kabely - přímý a spirálový.

 

Audio-Technica AD500x  |  Nasadit si na hlavu model Audio-Technica AD500x, to je jako vklouznout do svých domácích pantoflí. Sluchátka na hlavě skoro necítíte, kolem uší doléhají opravdu zlehka a také jejich hmotnost se vyrovná pírku. Speciální “pádlový” most se přizpůsobí automaticky a pokud nemáte opravdu velmi malou hlavu, bude jeho opora dostatečná. Přísně kruhové mušle jsou sice hodně velké, ale díky průhlednému překrytí mřížkou nepůsobí nijak masivně. Jejich velikost má navíc své opodstatnění. Ukrývá totiž rekordní měniče o průměru 53 mm a výrazně zvyšuje komfort nošení. Na hlavě ale vypadají sluchátka přeci jen hodně výstředně.

Kabel je v tomto případě neodpojitelný, ale jeho tuhost a odolnost vůči zamotávání jsou vynikající. Náušníky jsou uvnitř dosti prostorné a jejich textilní povrch je příjemně prodyšný. Nevýhodou je tedy především nulová výbava (pouze redukce 6,3 mm) a občasné povrzávání plastů při nasazování.

 

Beyerdynamic DT 990 PRO 250 Ω  |  Další klasikou v našem srovnání je model Beyerdynamic DT 990 PRO. Jeho vodorovná plastová mřížka s bílým podkladem je už dnes legendární. Stejně tak i bytelná konstrukce se snadno nahraditelnými díly. Kabel sice není odpojitelný, ale jeho výdrž tuto nevýhodu v podstatě smazává.

Kromě nezničitelné konstrukce bodují sluchátka hlavně svými velurovými náušníky. Jsou velmi jemné a časem se navíc vytvarují přesně podle kontur hlavy (i když zpočátku nemusí hlavně pod uchem úplně doléhat). Když pominu pro někoho už lehce archaický design, ztrácejí sluchátka body hlavně drhnoucím posuvem nastavitelného mostu. Ten působí trochu nedořešeně a lacině.

 

Grado SR80e  |  Muší váha v našem testu nese označení Grado SR80e. Tradiční konstrukce tohoto amerického výrobce má relativně hodně odpůrců, ale mám dojem, že mnoho z nich sluchátka ani nikdy pořádně nezkusilo. Ve skutečnosti totiž dosedají mušle opravdu zlehka a přesně pod takovým úhlem, jaký uši potřebují. Nevýhodou této pohyblivosti ve všech osách je snad jedině volné protáčení mušlí bez dorazu. Člověku to občas pije krev a jinak bohatě dimenzovanému kabelu to na životnosti určitě taky nepřidá.

Jinak ale působí konstrukce velmi odolně a kvalitně. Nikde nic nedrhne ani nevrže, vše je jednoduché, lehké a funkční. Ploché molitanové náušníky jsou extrémně pohodlné a vzdušné. Kdo má rád řešení Koss Porta Pro, bude v případě SR80e jako doma. Přikoupit se ale dají i velké circumaurální náušníky, se kterými už nemůže naříkat snad ani největší citlivka.

Sennheiser HD 558  |  Ještě před nějakým rokem nebo dvěma bych napsal, že tím nejpovedenějším designem se v našem testu chlubí Sennheiser HD 558. Dnes už se ale trend oválů a ladných křivek jednoznačně opouští. Celoplastová konstrukce také není nijak ohromující, ale pro klasický obývák s televizí a hifi věží se pořád hodí nejlépe.

Na stranu pozitiv musím jednoznačně dopsat příjemný odpojitelný kabel s ideální tloušťkou i tuhostí. Jako velké negativum se mi naopak jeví osazení velkým konektorem Jack 6,3 mm, ke kterému budu často potřebovat obří a ne vždy kvalitní redukci. Trochu omezující jsou také možnosti naklánění mušlí s jinak povedenými velurovými náušníky. V tomto ohledu na své soupeře Sennheiser nestačí.
 

  Design, konstrukce a výbava  
  AKG K 240 MKII 90 %
 
  Audio-Technica AD500x 80 %  
  Beyerdynamic DT 990 PRO 80 %  
  Grado SR80e 80 %  
  Sennheiser HD 558 70 %  

 

Zvuk

Charakterem zvukového projevu se z naší pětice pocitově nejvýrazněji oddělily modely Grado SR80e a ATH-AD500x. Jejich zvuk je s odstupem nejvzdušnější a nejsvětlejší. Každému však účast v této skupině zajistily jiné vlastnosti. Grado je výrazné zejména jiskřivějšími detaily a tradičně ukázkovým pásmem středů, které jsou v kontextu celého pásma lehce zvýrazněné. I přes téměř absolutní otevřenost ale trochu ztrácí v šířce scény. On-ear molitany totiž způsobují, že se veškerý zvuk odehrává hodně blízko naší hlavy. Také zpěvák najednou stojí přímo před námi, a protože je zvuk hodně detailní, je dojem bezprostřednosti ještě silnější. Pro někoho je to plus, ale mně osobně to přijde moc.
 


 

To ATH-AD500x uchvacují naopak velikostí scény a zdánlivě nekonečnou volností. Jejich vyšší frekvence jsou více zaoblené, zvuk je celkově vyváženější a příjemný pro opravdu dlouhé poslechy. Nehodí se snad jedině pro taneční hudbu a obecně asi nenadchne milovníky dunivějších žánrů. V tomto smyslu má navrch o něco plnější bas Grado. Třeba takový rock / metal / jazz / akustika ale modelu AD500x překvapivě svědčí. Snad jen výšky znějí občas trochu kovově, ale není to nic vážného. Díky lepšímu podání prostoru i větší vyváženosti mi tedy nakonec překvapivě nejvíce sedí ATH-AD500x.

Z ostatních tří modelů mě asi nejvíce baví zvuk DT 990 PRO. Jeho líbivost ale pramení z lehce vytažených basů a také výšek. Výsledek je krásně šťavnatý, stále dostatečně prostorový, ale už přeci jen dobarvovaný a celkově temnější, což nemusí každému vonět. Přesným opakem se zdá být Sennheiser a jeho HD 558, který (podobně jako Grado) hraje spravedlivěji a jehož prominentním pásmem jsou spíše středy. Jeho podání prostoru ale nestačí na DT 990 ani K 240 MKII. Zatímco DT990ky nadchnou hned, k Sennheiseru se musí člověk proposlouchat. Své kvality má - zejména celkovou vyváženost a jistotu bez ohledu na žánr - ale jen těžko nadchne.
 

 

Úplně nakonec jsem si nechal AKG a jeho legendu K 240 MKII. Dlouho jsem jí nemohl přijít na chuť kvůli její nenápadnosti, ale nakonec i ona nasála barvy a předvedla, co skutečně umí. Má sice mělčí bas než DT 990 i kulatější výšky než třeba Grado, ale její barevná přirozenost a solidní podání prostoru z ní nakonec dělají jasnou volbu pro ty, kteří chtějí slyšet skutečný “originál”. Konec konců, je to legenda nahrávacích studií. Pokud pro vás ale poslech neznamená práci a můžete si komfort větší líbivosti dovolit, sáhl bych přeci jen raději po živější Audio-Technice, precizním kousku Grado nebo šťavnatém klasikovi od Beyerdynamic.

Celkovým vítězem je pro mě nakonec těsně (a překvapivě) právě Audio-Technica. Její zvuk se mi zdál nejvyrovnanější, nedráždil mě žádnou částí spektra a nádherně využil možnosti otevřené konstrukce. Jeho lehčí bas by mohl svádět k podceňování třeba ve spojení s rockem či metalem, ale opak je nakonec pravdou. Měniče o průměru 53 mm totiž hrají nádherně už od nejnižších frekvencí. DT990 PRO sice nesou v basech jakoby více hmoty, ale jejich utopené středy ubírají kytarám i vokálům na přirozenosti mnohem více, než menší množství basů.
 

  Zvuk  
  AKG K 240 MKII 75 %
 
  Audio-Technica AD500x 90 %  
  Beyerdynamic DT 990 PRO 85 %  
  Grado SR80e 80 %  
  Sennheiser HD 558 70 %  

 

Komfort a praktičnost

AKG K 240 MKII | Vyzkoušel jsem postupně obě varianty náušníků AKG, ale ani v jednom případě jsem si očekávaný komfort neužil. Jako by byl jejich tvar až příliš univerzální. Nemám jednoduše pocit, že by náušníky někdo tvaroval přímo pro moji hlavu. Jejich polstrování je navíc poměrně tuhé. Naštěstí je alespoň přítlak spíše menší, takže mě náušníky nijak zásadně netlačí. Bezmezný komfort si ale každopádně představuji jinak.

Díky velmi chytré konstrukci je ale soužití se sluchátky jinak docela intuitivní a přirozené. Prostě je nasadíte a hrajete. Kdyby na tom byly ještě trochu lépe s citlivostí, nemusel bych se ohlížet ani na zdroj. Takto ale musím třeba u přenosných přehrávačů vyhánět hlasitost trochu výše.

 

Audio-Technica AD500x | Na první kontakt bych řekl, že neexistují komfortnější náušníky. Po čase ale přeci jen vnímám trochu větší přítlak, který může být při opravdu dlouhém poslechu citelnější. Samotné náušníky ale padnou výtečně a díky velké dosedací ploše sílu přítlaku velmi dobře rozprostírají. V oblasti komfortu tedy zůstáváme těsně pod vrcholem.

Vynikající je univerzálnost sluchátek s ohledem na použitý zdroj. Na membrány snad stačí jen dýchnout, abyste z nich dostali to nejlepší. Za vším hledej nízkou impedanci a slušnou citlivost. Naopak nepraktické mohou být občas rozměry. Ležet na polštáři se sluchátky moc dobře nejde a na krk je taky jen tak neodložíte. Pro někoho mohou být nepříjemné i packy místo klasického mostu. Sluchátka při prudkém pohybu téměř sjíždějí z hlavy - většinou je to ale naštěstí jen pocit.

 

Beyerdynamic DT 990 PRO 250 Ω | Skutečným vítězem v otázce komfortu je nakonec model DT 990 PRO. Možná tomu tak nebude hned po vybalení z krabice, ale jeho jemné náušníky se brzy vytvarují podle hlavy a padnou jako ulité. Jsou navíc relativně mělké a nenápadné, takže se s nimi dá o něco lépe ležet nebo pohybovat po bytě.
 

 

Lehce nepraktický může být při použití doma hlavně těžší spirálový kabel, který většina z nás nepotřebuje. Sluchátka někdy zbytečně tahá z hlavy. Model DT 990 se také bohužel nabízí pouze ve variantě 250 ohmů, čímž se výrazně limituje jeho použitelnost zejména s telefony, tablety, ale i přenosnými přehrávači. Ne, že by takové spojení nefungovalo vůbec, ale z pohledu spotřeby, dynamiky a někdy i hlasitosti prostě není ideální.

 

Grado SR80e | Díky minimálnímu přítlaku, jemnému molitanu a muší váze je poslech modelu SR80e vyloženě komfortním zážitkem. Jedinou nevýhodou může být větší teplo pod molitany, které dosedají na celé ucho. Ostatní modely na tom ale ani při použití circumaurálních náušníků nebudou v reálu o mnoho lépe. Jestliže se pro přítplatkové circumaurální molitany rozhodnete ve spojení s modelem SR80e, přiblíží se jejich komfort výrazně i vítězným DT 990 PRO.

Stejně jako model Audio-Technica, ani model Grado není nijak hladový. Na plné obrátky se rozhýbe klidně i po připojení na telefon. Se zesilovačem ale získá na určité delikátnosti a kultivovanosti. Největší mrzutostí při běžném používání tak bude zřejmě volné protáčení mušlí a tím pádem i zbytečně pokroucený kabel.
 


 

Sennheiser HD 558 | Čekal jsem zlatou střední cestu, ale právě v komfortu a každodenní použitelnosti se HD 558 lehce zadrhávají. Spojení tvrdšího polstrování náušníků s malými možnosti naklánění mušlí způsobuje, že mi sluchátka dostatečně nepřiléhají. Přitom je v nich ale nejvíce místa pro uši. Kdyby byl alespoň přítlak menší (jako třeba u AKG), ale ani na to nemohu tentokrát spoléhat. Sluchátka nejsou vyloženě nepohodlná, ale nejsou asi pro moji menší hlavu.

Jako velkou nevýhodu vnímám také použití konektoru Jack 6,3 mm. Redukce na menší průměr nebývají kvalitní a hlavně neúměrně zvětšují konektor a tím pádem i mechanické namáhání výstupu přístroje.
 

  Komfort a praktičnost
 
  AKG K 240 MKII 75 %
 
  Audio-Technica AD500x 85 %  
  Beyerdynamic DT 990 PRO 95 %  
  Grado SR80e 90 %  
  Sennheiser HD 558 60 %  

 

Verdikt

V takto vyrovnané konkurenci je vždy těžké zvolit jasného vítěze a naše těsné rozestupy to také dokazují. Nakonec se ale přeci jen ukázalo, že bychom se ve finále rozhodovali mezi modely značek Audio-Technica, Beyerdynamic a Grado. Jejich konstrukce, použitelnost a především zvuk budou podle nás vyhovovat největšímu množství zákazníků. Záleží tedy jen na vás, pro který charakter se na konec rozhodnete. Zklamání byste ale určitě neměli zažít s žádným z nich.
 

  Celkové hodnocení
 
  AKG K 240 MKII 75 %
 
  Audio-Technica AD500x 85 %  
  Beyerdynamic DT 990 PRO 85 %  
  Grado SR80e 80 %  
  Sennheiser HD 558 70 %  

 

    

Diskuse ke článku Vybíráme otevřená sluchátka kolem 4.000 Kč

Zatím žádné příspěvky

Odpovědět


Článek se týká produktů:

Audio-Technica ATH-AD500x

Velmi oblíbená audiofilská sluchátka otevřené konstrukce v…

Audigo TIP
Skladem 6ks  |  ihned k expedici
4 490 Kč s DPH  
Prodejny Brno 1 ks Praha 2 ks
K poslechu ano ne
Doprava zdarma Recenze

Beyerdynamic DT 990 PRO

Legendární profesionální sluchátka otevřené konstrukce.…

Audigo TIP
Skladem 2ks  |  ihned k expedici
3 790 Kč s DPH  
Prodejny Brno 0 ks Praha 2 ks
K poslechu ano ano
Doprava zdarma Recenze

Grado Prestige SR80e

Nejpopulárnější model legendárních sluchátek Grado. I ve…

Audigo TIP
Skladem 10ks  |  ihned k expedici
3 690 Kč s DPH  
Prodejny Brno 2 ks Praha 3 ks
K poslechu ano ano
Doprava zdarma Recenze


Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.