Z důvodu velkého vytížení dopravců garantujeme včasné dodání do Vánoc pouze u objednávek zadaných do 17. 12. 2024 a 11 hodin.
Napište nám

Vybíráme sluchátka s profesionály - kapela CITRON

Petr Macháček 03. 03. 2017 Recenze a testy

Každý, koho zvuk v některé z jeho podob živí, jistě potvrdí jedno dobré pravidlo: sluchátka se nevybírají podle katalogu, ale podle jejich zvuku a to nejlépe v poslechovém studiu. Jedno takové jsme se rozhodli navštívit se členy kapely CITRON, bubeníkem Radimem Pařízkem a zpěvačkou Tanjou. Chtěli jsme vědět, jak si vybírají sluchátka pro odposlech během koncertů, co od takových sluchátek očekávají a samozřejmě i to, které modely se jim v poslechovém studiu líbily nejvíce.

  

Radim Pařízek (bubeník), Tanja (zpěvačka)

Foto: David Havlena     

Audigo: Nejdříve nám prosím oba přibližte, jak si sluchátka pro koncertní odposlech vybíráte a které parametry jsou při výběru nejdůležitější. Je to zvuk, komfort, izolace, odolnost nebo všechno dohromady?

Tanja: “Přesný název našich aktuálních sluchátek bohužel neznám. To bude vědět spíše Radim, ale ze všeho nejdůležitější pro mě je, aby sluchátka během vystoupení dobře seděla a abych je co nejdříve přestala vnímat. Takže i pokud jde o zvuk, musí být hlavně přirozený a vyvážený. Je ale pravda, že během samotného koncertu už na zvuk člověk vůbec nemyslí. Na rozdíl od Radima ale jako každá žena sleduji také to, jak sluchátka vypadají v uchu. Všímám si toho často třeba u jiných zpěvaček na koncertech.”

Radim: “Aktuálně používáme už druhé in-ear monitory Westone UM30Pro. Ty první jsem koupil na doporučení a vydržely zhruba tři roky, což je při koncertním používání slušné. Další modely už jsme před nákupem testovali, ale nakonec jsme skončili stejně u Westone. Občas ještě na koncertu sáhnu po velkých sluchátkách, ale pokud se akce pořádně rozjede, cítím se v nich přeci jen hodně izolovaný od publika a pohybově svázaný. Na koncertech tedy už preferuji in-eary.

U sluchátek do uší je někdy těžké najít správnou míru izolace. Částečný přeslech z okolí je pro mě nutný, ale zase řada Westone AM PRO s vyšší propustností už mi také nevyhovovala. A zapomenout nesmím ani na komfort, protože vybrat sluchátka, která budou v uchu pohodlná i po hodině a půl hraní, to není nic jednoduchého.”
  

   

Audigo: A co teprve když do celé rovnice přidáš ještě zvuk. Jak náročný jsi po této stránce?

Radim: “Pokud jde o zvuk, jsou pro mě coby bubeníka důležité hlavně rychlé a razantní basy, ale zvuk musí být samozřejmě kvalitní jako celek. Z praxe na pódiích i ve studiu jasně vnímám, že není dobré rozdělovat sluchátka na dobrá a špatná, ale na dobře a špatně zvolená pro daný účel. Pán Bůh zaplať za specializované prodejce, protože nechají zákazníka jednotlivé modely porovnat a vybrat ten nejvhodnější.

Já osobně třeba využívám jiná sluchátka pro nahrávání vokálů, bicích i pro finální mastering. Dokonce i pro poslech demo nahrávek používáme jiná sluchátka, ale to už by asi bylo na samostatný článek. Správná sluchátka mají prostě svůj charakter a ten má vždy určitá specifika, která je nutné brát v potaz při výběru.”
  

 
  

Audigo: Když už jsme řešili, jak si sluchátka vybíráte, řekněte nám také, které nástroje v nich potřebujete během vystoupení slyšet. Bicí kvůli rytmu? Sami sebe kvůli kontrole? Nebo prostě skladbu přímo z CD?

Tanja: “Během vystoupení potřebuji slyšet především sebe kvůli kontrole intonace. Částečně dostávám do odposlechu také kytary a basu, ale třeba bicí a další efekty potřebuji ze všeho nejméně. Ty by mě zbytečně rušily a částečně je navíc vnímám i z okolí.”

Radim: “Do odposlechů si pomocí aplikace na iPadu obvykle pouštím všechny nástroje, ale třeba zpěv většinou trochu ztlumím. Bicí mi stačí jen tak pro pocit. A taky když máte třeba dvě kytary a ta jedna hraje lépe, tak tu horší ztlumíte taky, že jo. (smích)”
  

 
  

Radim i Tanja měli následně možnost vyzkoušet si v poslechovém studiu Audigo několik profesionálních in-ear monitorů známých značek a vybrat z nich ty, které by si pro koncerty sami zvolili. Ukázalo se, že zatímco Tanja nehodnotila pouze zvuk, ale jako správná dáma také vzhled sluchátek, vyklubal se z Radima zvukově velmi náročný pragmatik:
  

TANJA

Astell&Kern Michelle

Tanja si nejvíce oblíbila černý klenot značky JH Audio / Astell&Kern. Kromě skvěle vyváženého zvuku mu pomohlo hlavně nejpříjemnější usazení v uchu a nakonec i design, který Tanju zjevně okouzlil: „Přesně ta sluchátka, se kterými dokážete na pódiu splynout. Jejich zvuk je neuvěřitelně přirozený a zároveň živý. Navíc i krásně vypadají v uchu.”

Westone UM30PRO

Modelu Westone pomohla k druhému místu určitě skutečnost, že tato sluchátka kapela aktuálně používá. Ani ve srovnání s mnoha dalšími modely ale jejich zvuková vytříbenost a skvělá ergonomie nijak neutrpěla: “Tento model už v kapele nějakou dobu používáme a zvukově jsme naprosto spokojení. Měla jsem trochu potíže s vypadáváním sluchátek z uší, ale vybrali jsme dnes lepší nástavce a vše se zdá OK.”

Shure SE425

Shure je opravdová klasika a ve výběru nejlepších modelů nechybí ani zde. Nakonec se ale našly i dva lepší modely: “Zvukově je to ONO, ale trochu mi vadí výraznější hrany sluchátka. Navíc ten plast vypadá trochu obyčejně. Kabel je ale naopak robustní a profi. Od pohledu pracant.”

MEEaudio M6Pro

V mnohem dražší konkurenci se neztratil ani méně známý výrobce MEEaudio: “Zvukově to není vůbec špatný kousek a pro většinu situací bude stačit. Je navíc snad nejmenší a nejlevnější ze všech. Snad i něco vydrží v pracovním režimu.”

 

RADIM

Westone W60

Radim trochu bojoval s ideálním kompromisem mezi úrovní tlumení a silou basů. Oba požadavky šly proti sobě, ale nakonec zvítězil model W60: “Jako bubeník potřebuji slyšet hlavně přesný a razantní bas. Tři měniče navíc oproti našim UM30 jsou slyšet a zvuk je parádní. Akorát to tlumení je pro mě možná až příliš výrazné, ale dá se vyladit jinými nástavci.”
  


  

Shure SE846

V “laboratorních” podmínkách jsou zvukově nejlepší, ale praxe ukázala, jak malé rozdíly rozhodují o správném usazení sluchátka v uchu: “Možná mají i lepší bas než Westone W60, ale abych ho dobře slyšel, musí sluchátka dokonale sedět v uchu. Jenže právě správné usazení v uchu mi dělalo dlouho problémy.”

Westone UM30PRO

“Tento model používáme v kapele už nějakou dobu a jsme docela spokojení. Vydrží relativně hodně, zvuk je velmi povedený a celkem dobře se dá také finálně doladit na pultu. Pokud není člověk vyloženě zvukový expert, asi nebude ve většině situací na pódiu potřebovat víc.”
  

Ani vy už nemusíte vybírat sluchátka podle katalogů a zkušeností druhých!

Přijďte si sluchátka vyzkoušet na vlastní uši do prodejen Audigo.cz v Brně a Praze.

                                 

                                                                                                               

Následující část - 2