Napište nám

Recenzujeme sluchátka Audio-Technica ATH-TAD400

Petr Macháček 31. 10. 2012 Recenze a testy

 

Testovali jsme zástupce střední třídy otevřených sluchátek značky Audio-Technica.

Vedle již dříve testovaných modelů AD nabízí japonská Audio-Technica ještě jednu řadu otevřených domácích sluchátek. Její zástupci nesou označení TAD a liší se na první pohled hlavovým obloukem a jiným mechanismem opěrných bodů. Zatímco řada AD sází na moderní “klapkový” systém 3D Wing, zůstávají modely řady TAD věrni tradičnímu pružnému oblouku. Rozdílů k objevování je ale ve skutečnosti mnohem více...
 
Design a konstrukce
Zcela v duchu tradic značky Audio-Technica se i model TAD400 prezentuje velmi kvalitním provedením, kombinujícím v tomto případě pevné plasty s broušeným kovem. Moderní, ale přitom nijak výstřední design sází na oválný tvar mušlí, vyšperkovaný kvalitní kovovou mřížkou (u nižších modelů je plastová). Po stránce designu se dle mého jedná o jedny z nejzdařilejších otevřených sluchátek moderního střihu.

Mušle jsou v porovnání s modely AD o něco méně prostorné a také mělčí, ale ani středně velké uši rozdíl nijak zásadně nepocítí. Zatímco řada AD sází na moderní systémem uchycení 3D Wing, zůstávají modely TAD věrny klasické variantě s pružným obloukem. Systém 3D Wing mi během testu AD500 naprosto vyhovoval (krátké vlasy), ale v přímém srovnání je mi díky lepší vertikální fixaci mušlí přeci jen sympatičtější klasický oblouk. Na rozdíl od systému 3D Wing totiž sluchátka s obloukem nemají tendenci klesat na uších vlastní vahou. Povětšinou šlo sice jen o dojem, ale i ten se počítá.
 
Zvuk
Projevu sluchátek ATH-TAD400 si cením především pro jeho prostorovou vzdušnost, vyváženost basového pásma a vynikající podání středů, přičemž zejména poslední zmiňovaná vlastnost je pro tento model příznačná. Díky svému příjemně neutrálnímu a spíše decentnímu charakteru zahrají přesvědčivě téměř bez rozdílu jakýkoliv žánr. Nikdy se sice nedají strhnout k vyloženě dunivému “party zvuku“, ale za to si skvěle poradí se zpěvem, elektrickými kytarami i zvukovou masou orchestru. Jasně se tak vymezují vůči nižšímu modelu TAD300, který sice poskytne o poznání více basů, ale kvalit TAD400 nedosahuje v detailech, ani v prostorovém podání.
 
Hudební scéna je ve sluchátkách výrazně roztažena do šířky, až mám někdy dojem, že mezi nástroji uprostřed a na okrajích zůstává zvláštní mezera. Mnohdy je to ale spíše otázka podivné práce ve studiu. Ve skutečnosti je totiž scéna TAD400 v porovnání s AD500 o něco zhuštěnější okolo středu a méně plastická. Způsobeno to bude nejspíše velikostí (40 vs. 53 mm) a uložením měničů, které nejsou na rozdíl od modelu AD500 natočené šikmo k uchu.
 
Model TAD400 představuje po stránce zvuku hodně lákavou variantu pro ty, kteří ještě necítí potřebu investovat do audiofilských modelů, ale zároveň už neuznávají nižší modely kvůli jejich protěžování pouze některé části frekvenčního pásma.

Komfort
V otázce komfortu poráží model TAD400 dokonce i velkoryse dimenzované mušle modelu AD500. Díky ideálnímu vnitřnímu zkosení a velmi příjemnému materiálu jsem ani při delším poslechu nezaznamenal absolutně žádný nepříjemný pocit. Překvapivě pomohly i menší rozměry náušníků, které se lépe vyhýbaly citlivým místům okolo čelistí a spánků. Jako většina otevřených modelů, také tento boduje především příjemnou vzdušností a minimálním přítlakem. Opěrné body jsou otázkou osobních preferencí každého (záleží například i na účesu posluchače), ale já osobně bych nakonec zvolil klasický oblouk modelu TAD400 kvůli lepší stabilitě sluchátek.
 
Verdikt
Osvědčená konstrukce, lehký a dostatečně neutrální zvuk za více než přijatelnou cenu.
 
SPECIFIKACE

Konstrukce Otevřená
Měniče 40 mm, neodymové magnety, CCAW vinutí
Náušníky Circumaural, samet
Skládací konstrukce ne
Frekvenční rozsah 18 - 25,000 Hz
Citlivost 93 dB/mW (1 kHz)
Impedance 35 Ω
Zatížitelnost 500 mW
Hmotnost 240 g
Kabel 3 m
Konektor Jack 3,5 mm přímý zlacený
Redukce Jack 6,3 mm zlacený