Srovnávací testy

30. 9. 2019

Audeze LCD-2C vs. HiFiMAN Ananda

Audeze | HiFiMAN | HighEnd | Over-ear

Srovnávací recenze dvou modelů, o nichž od začátku víme, že jsou oba velmi povedené, nedává zdánlivě velký smysl. Jak si ale ze dvou podobně střižených nabídek vybrat? Mrkneme se na slabé stránky a charakteristické vlastnosti, které s výběrem pomohou…

Na čem se testovalo: Chord Hugo2, Astell&Kern AK70, ROON, Sennheiser HD820

Design a konstrukce

Oba modely sázejí na tradicionalismus a jednoduchou eleganci. Oba také velmi hladce zapadají do designového jazyka daného výrobce. Přesto, každý působí úplně jinak. Design LCD-2C je účelnější, techničtější a evokuje spíše oblast profesionálního audia. Ostatně potvrzuje to i nový skelet sluchátek z extrémně pevného, ale dosti strohého černého plastu v kombinaci s tradiční plochou kovovou mřížkou. To Ananda je výraznější a svým charakterem se hodí spíše do luxusního bytu. Skelet je sice také tvořen plastem, ale jeho metalický povrch působí mnohem hodnotněji. Totéž platí i o výrazné mřížce s horizontálním žebrováním.

Když se z celkového pohledu posuneme k LCD-2C blíž, všimneme si industriálně pojatých detailů s jasným důrazem na odolnost. Ať už se zaměříme na šroubované spoje nebo legendární trn pro nastavení velikosti sluchátek, všechno pevně drží pohromadě, ale emoce z toho právě netryskají. Když se zblízka podíváme na model Ananda, mění se dojem ladné elegance v lehký pocit prázdnoty a obyčejnosti. Napojení kabelu, kyvná vidlice, provedení plastových krytek mostu… vše je tak jednoduché, až to vypadá obyčejně. Je to prostě typický HiFiMAN se všemi výhodami i nevýhodami.

Kabely v balení

Mám takový pocit, že zatímco značka Audeze v poslední době kvalitu dodávaných kabelů celkem výrazně zlepšila, HiFiMAN se rozhodl experimentovat, a to divoce. Takže zatímco k modelu LCD-2C dodává výrobce robustní splétaný kabel s pevnou izolací a slušnými konektory na obou stranách, našel jsem v krabici s modelem Ananda něco jako zdravotnickou hadičku pro přívod a odvod čehokoli. Alespoň, že je tedy zakončená poctivým konektorem Neutrik 6.3 mm.

Nutno říci, že velkou výhodou zvoleného řešení u modelu Ananda je minimální hlučnost kabelu při pohybu a také nulová tendence k zamotávání. Kabel prostě splývá od uší dolů stále stejně bez ohledu na to, co právě děláte. Na druhou stranu ale skutečně hrozně vypadá a jeho dutá izolace se v ostřejším ohybu chová asi jako plastové brčko u koktejlu. Vytváří typický zlom s ostrými rohy, po kterém navíc zůstávají na kabelu viditelné stopy. Ať mi nikdo netvrdí, že pro tenounký drátek uvnitř je právě toto ideální izolace. Osobně bych se tedy co nejdříve poohlédl po jiném kabelu s připojením 2x Jack 3.5 mm.


Kabely Audeze (nahoře) a HiFiMAN (dole)

Komfort a praktičnost

Komfort je hned po zvuku klíčovým parametrem každých full-size domácí sluchátek otevřené konstrukce. Nekupujete je přeci na půlhodinový poslech cestou do práce. Audeze má v tomto ohledu tradiční nevýhodu vyšší hmotnosti. 550 g vs 410 g ve prospěch Anandy (bez připojených kabelů), to už je celkem cítit. Navíc i přítlak je o pár procent vyšší v případě LCD-2C. Na druhou stranu ale kruhové nadýchané náušníky výborně sedí a do rozložení tlaku na velké ploše dávají vše. Při manipulaci navíc sluchátka Audeze působí absolutně precizně, nevydávají absolutně žádné pazvuky a během zlomku vteřiny prostě sednou a sedí.

Přesto na více bodů za komfort nakonec dosáhne Ananda se svými obřími oválnými náušníky, které jsou pohodlné jako domácí papuče. Uším dávají mraky místa, pracují s menším přítlakem a jejich látková vnitřní strana bude příjemnější v horku. Díky výrazně nižšími profilu mušlí navíc Ananda vypadá i mnohem méně nápadně na hlavě. Její jedinou slabinou se tak zdá ne úplně tichá konstrukce při ohýbání mostu. Provedení spojek s nečitelnými útrobami prostě nebudí důvěru.

Náročnost a vybíravost pokud jde o použitý zdroj je u obou sluchátek kupodivu hodně podobná. Pro jejich plné rozhýbání sice stačí i kvalitní přenosné přehrávače, ale rozhodně se u toho dost zadýchají. U modelu Ananda je náročnost navíc ještě o pár procent vyšší. U obou modelů je cítit zpřesnění a zpevnění basů, pokud použijete zdroj silnější. Třeba Hugo jde svým charakterem oběma modelům skvěle na ruku.

Zvukové představení

Líbí se mi, když mi o charakteru a zaměření sluchátek řekne to zásadní už design a zpracování sluchátek. V případě dnešních dvou modelů to funguje velmi dobře. LCD-2C vypadají drsněji a také tak hrají. Více od podlahy, s větší razancí i s hutnějším basovým základem. Naopak Ananda je takový jemný kobercový typ, zvuk je o kousek více vymazlený, neutrálnější, ale přesto neskutečně útulný a delikátnější vlastně v celém slyšitelném rozsahu. Nic ale není tak černobílé, jak by se mohlo zdát. Vysvětlím…

Jak už jsem naznačil, potkávají se nám dva charaktery. Model Audeze je větší rváč a srdcař. Vše odpálí už mohutnějším basovým základem, který rád obětuje trochu té kontroly a transparentnosti ve prospěch větší šťávy a reprákové údernosti. Tím jak ale přidává ve vyšších basech i středních frekvencích, působí zvuk zároveň lehce stísněně a méně přehledně. Scéna je zároveň zatlumenější a pocitově menší, méně vzdušná. Jsou situace, kdy tento přístup skvěle funguje (tvrdší hudba, intenzivní nahrávky), ale také momenty, kdy byste trochu ubrali plyn (jazzové věci, orchestr). Hodně složité je to s nejvyšším pásmem, které je v případě LCD-2C zdrženlivější, ale stejně tak by se dalo napsat “přirozenější” a méně “sluchátkové”. Osobně jsem s tím ale úplně v pohodě a naopak bych řekl, že to je přesně ten level, který mám rád.

HiFiMAN Ananda je napříč celým spektrem frekvencí o kousek sofistikovanějším a méně silovým modelem. Basy vám sice nepodlomí kolena, ale zase mají lepší kresbu a znějí mnohem barevněji. Na rozdíl od LCD-2C tak sice trochu chybí drive, ale zase má pro sebe každý nástroj více prostoru a klidu. Nejvíce je to slyšet na dokonale vyladěných středech, kterým nejde vytknout prakticky nic. Dávají tolik informací, že vám některé nahrávky budou znít úplně nově. Ve spojení s o kousek jasnějšími detaily také sluchátka pracují s větším prostorem, byť samotná lokalizace nástrojů v prostoru je u obou na podobně vynikající úrovni.

Audeze tak asi nadchnou spíše ty, kteří si chtějí sednout a napálit jedno oblíbené album v plné intenzitě a s jistotou, že to sluchátka v každé situaci ustojí. V tomto jsou Audeze dlouhodobě nejlepší. Poslech s přenesením kompletní energie a síly, zato bez pozvánky k analytickému zkoumání drobností. Naopak Ananda si dává sakramentsky velký pozor, abyste ji nenachytali při jakémkoli přešlapu. Precizně dávkuje všechny zvuky, ale zůstává při tom nádherně muzikální a analogová. A tato její jistota potom skutečně láká i k prozkoumávání nejmenších detailů.

Jak se oba modely hodí pro základní hudební žánry:

Taneční hudba / hip-hop
LCD-2C: Velmi dobrá kombinace díky větší basové energii a schopnosti žehlit jasově přepálené produkce.
Ananda: Kombinace na jistotu. Na tuhle hudbu je možná až zbytečně seriózní a klidná. Nenajdete nahrávku, která by v jejím podání “nehrála”, ale trochu toho srdce může chybět.

Klasická hudba, orchestr
LCD-2C: 
Velmi dobrá kombinace s velkou razancí. Orchestr je najednou strhující, ale při pohledu zblízka je náročnější nástroje přesněji lokalizovat v prostoru. Audeze hraje spíše na emoce než preciznost.
Ananda: Perfektní kombinace. Sál je trochu více zatlumený, ale jinak je zážitek absolutně živý, uvěřitelný a dokonale technicky zvládnutý. Skvělý nástroj.

Pop, rock

LCD-2C: Velmi dobrá kombinace. Trochu větší nářez, než umí Audeze, ale zároveň menší sofistikovanost.
Ananda: Kombinace na jistotu. Těžko najdete desku, která se sluchátky nehraje, ale možná bude chybět špetka zápalu navíc.

Jazz, akustická hudba

LCD-2C: Solidní kombinace, to rozhodně, ale dá se vybrat i lépe. Menší preciznost, pomalejší pásmo výšek a trochu menší přehlednost na pomezí basů a středů nechává pár bodů ležet na cestě…
Ananda: Perfektní kombinace, sametově hladká, odpočinková a spolehlivá. Není co vytknout, pro tento svět se Ananda zrodila v první řadě.

Metal

LCD-2C: Dokonalá kombinace, dlouhodobě, univerzálně a jistě.
Ananda: Dobrá kombinace, ale známe i lepší. Kytarám hodně svědčí krásné podání středů, ale bicí a činely neznějí úplně “metalově” a uvěřitelně.

Verdikt

Hledáte-li sluchátka pro náročný domácí poslech, chybu neuděláte ani s jedním z modelů. Audeze předvedou zvukově větší nářez a robustněji jsou také postavené. Naopak Ananda je klidnější, krásně neutrální a komfortnější při dlouhém poslechu. Takže je to na vás. Chcete se poslechem spíše nadopovat nebo uklidnit?

Autor: PetrM

  • Audeze LCD-2C

  • Celkové hodnocení:
  • Konstrukce
    5/5
  • Komfort
    4/5
  • Zvuk
    5/5
  • Zábavnost
    4/5
  • Velký zvuk reproduktorového střihu, šťavnatý a s plným basem, robustní konstrukce a solidní kabel.

  • Tradičně těžší konstrukce, pro někoho temnější a silovější přístup.

  • Cena
    19 990 Kč
  • HiFiMAN Ananda

  • Celkové hodnocení:
  • Konstrukce
    4/5
  • Komfort
    5/5
  • Zvuk
    5/5
  • Zábavnost
    3/5
  • Sametově jemný a dokonale vyvážený zvuk, perfektní prokreslení basů, bezchybné středy s množstvím informací, výjimečně komfortní náušníky.

  • Trochu lacinější design, podivný

  • Cena
    25 990 Kč